2010-10-26 | Jan Gradvall om Kärlekens väg

Såhär skrev recensenten Jan Gradvall om Kärlekens väg på sin hemsida:

Det är inte alla som känner till det, men parallellt med sin vanliga utgivning på storbolaget EMI har Plura Jonsson och Eldkvarn under 2000-talet spelat in mässor i Annedalskyrkan i Göteborg som getts ut på lilla Zebra Art Records.

Mässorna består av svenska kyrkans liturgi sammanflätad med Eldkvarns musik
Eldkvarn väljer ett urval av sina gamla låtar, men arrangemangen är nya, luftigare och mer sparsmakade, utan rocktrummor. Fokus hamnar därmed ännu tydligare på Pluras texter.

Albumet ”Kärlekens väg”, som ges ut nästa vecka, avslutar en trilogi som inleddes med ”Kärlekens törst” (2000) och ”Kärlekens låga” (2006). Denna avslutande del av Annedalsmässorna får en extra laddning då den spelades in den 12 mars i år, dagen efter att Plura arresterades för kokaininnehav i Göteborg.

Skivbolaget Zebra Art Records drivs av Valle Erling, prästson, läkare och musiker på egen hand. Valle Erling skriver om skivan: ”Kyrkan var Eldkvarns hem denna kväll.” Plura själv har sagt: ”Om inte jag ryms i kyrkan, vem ryms då där?”

Konserten bandades i en enda lång tagning. Uppenbart tagen av allvaret – och medveten om att utanför kyrkoportarna väntar skammen och domen – sjunger Plura Jonsson bättre någonsin. Musiken lyfts även till nya höjder av Kattis Olsson Lundberg på fiol.

Mitt bland Eldkvarn-klassiker som ”Alice” väver man in ”Chevrolet”, en svart, psalmliknande låt från albumet ”Pluralism”, med en text som nu verkar skriven just för det här tillfället. ”Fader av allting, fader av himmel och jord/ Fader av solen/ och dagen jag blev gjord”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *